luni, 4 februarie 2013

Cum pozezi mâncarea cu o ”săpunieră”. Despre lumina naturală

Mare parte din succesul unui blog culinar vine din imaginile pe care le publică și care pot fi de calitate - ai spune - dacă sunt făcute cu aparate profesionale, așa numitele DSLR. Câți dintre bloggerii culinari au aparate foto de tip DSLR? Probabil doar cei pentru care blogul este mai mult decât un hobby. Câți folosesc camere compacte, așa numitele ”săpuniere”? Mult mai mulți, sunt convinsă.
Dar oare doar un aparat de tip DSLR poate face imagini bune? Ei bine, nu, pentru că nu camera este cea care produce în totalitate imaginea, ci voi, cei care o țineți în mână.
În stânga - un aparat DSLR, în dreapta - o cameră foto compactă (point & shoot).
Care este diferența între cele două tipuri de aparate?
DSLR-ul este un aparat foto digital mai complex, profesional, care utilizează un sistem de lentile și ale cărui performanțe pot fi îmbunătățite prin atașarea unor lentile ori blitz-uri. Puteți citi mai multe aici, despre acest tip de cameră.
Aparatele foto compacte sunt acele camere foto de buzunar care au lentile și blitz încorporate. Ele pot fi setate automat pentru a-și potrivit singure contrastul și lumina, indiferent de condițiile de mediu, fiind destinate fotografilor neprofesioniști. Cu o astfel de cameră, ceea ce ai de făcut este să apeși pe buton și să fotografiezi. Această cameră poate fi setată și manual, fiind posibilă de obicei selecția manuală pentru tipul de lumină (naturală, noapte, artificială) sau distanța față de obiect (peisaj ori prim-plan).

Cât contează lumina 
Cea mai bună lumină este cea naturală, pentru că permite redarea în imagine a culorilor aproape așa cum sunt ele. Pentru această însă, trebuie ca lumina să lucreze în folosul tău, luând în calcul câteva lucruri simple. În primul rând, setați lumina pe ”natural” (icon-ul este, de obicei, un soare) și alegeți ”prim-plan” (icon - o floricică) la distanța de focalizare.
Nu lăsați lumina soarelui să bată în farfurie, întrucât contrastul între zonele luminate și cele umbrite va fi foarte mare. Unele zone (cele foarte deschise la culoare) vor fi atât de intens luminate încât vor apărea ele însele ca radiind lumină în poză, în timp ce altele vor fi umbrite puternic. Aceste defecte se pot înlătura doar parțial prin prelucrare și necesită multă muncă.

Lumina directă a soarelui a transformat ambalajul sticlei din stânga într-o sursă de reflecție a luminii, stricând imaginea.  (Imagine needitată)
Ce poți face atunci? Să filtrezi lumina naturală printr-o perdea ori prin storuri albe, astfel încât efectul despre care vorbeam în paragraful anterior să fie diminuat. O suprafață de reflecție de culoarea albă sau argintie, postată în partea umbrită a ceea ce vrem să pozăm, reflectă lumina difuză și diminuează umbrele, lăsând impresia unor surse de lumina distribuite uniform în jurul obiectului.
Cât schimbă reflecția: în stânga nu a fost folosită nicio suprafață de reflecție, în mijloc reflecția a fost făcută cu alb, iar în dreapta cu argintiu. (Imagini needitate.)
Ce este suprafața de reflecție? Studiourile profesioniste folosesc umbrele speciale ori panouri de mari dimensiuni, dar noi nu suntem profesioniști și ne orientăm spre soluții ceva mai accesibile, cum ar fi următoarea: 
Obiectul argintiu folosit pentru reflecție este unul cunoscut de șoferi: un parasolar pentru parbriz.
Am constatat apoi că o foarte bună suprafață de reflecție este ușa de la frigider. Și cuptorul de pâine. Și mașina de spălat. :)) Practic, orice suprafață albă suficient de lucioasă încât să reflecte lumina poate fi de ajutor în realizarea unor imagini mai bune. O suprafață argintie va reflecta mai puternic lumina decât una albă, dar rămâne să alegeți cea mai bună variantă în raport de cât de puternică este umbra pe care vreți să o diminuați, dar și de efectul pe care vreți să îl obțineți.
Cât contează reflecția luminii și de ce să mai folosești așa ceva dacă poți retușa apoi, printr-un program de editare foto? Hai să vedem:
 
Imaginea din stânga a fost realizată fără reflecție și a fost editată, prin modificarea contrastului și a tonurilor. A doua a fost realizată cu reflecție pe argintiu și a fost editată în același mod.
Filtrarea luminii se face și atunci când fotografiem farfuriile pline în aer liber. Ca să putem vorbi despre asta însă, aștept întâi o zi cu soare. :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu